En machinima er en film som er  laget ved å bruke et sanntid virtuelt 3D-miljø fra et video/dataspill.  Estetisk sett konvergerer film, animasjon og videospill i en ny hybrid form. Formen åpner døra på gløtt  for alle som drømmer om å lage 3D-animasjon og gir muligheter for lavkostproduksjoner.

Brukes f.eks. til

  • dokumentar – vise  aktivitet fra spillet- gameplay
  • fanart, fanfiction – spillerne dikter videre med utgangspunkt i spillet 
  •  iscenesettelse av fortellinger som ikke tilhører spillet
  • kunstuttrykk

Det at spillerne bruker opptak fra et 3D-miljø de ikke  har skapt selv medfører komplekse spørsmål om copyright. Enn så lenge oppmuntrer gjerne spillprodusenter spillere til å lage machinima. Det er særlig rundt multiplayer online-spill og spill med sterkt konkurranseaspekt at machinima lages. Som en del av de entusiastiske nettsamfunnene som oppstår rundt populære spill hvor spillernes utveksling av erfaringer og synspunkter er viktig.

Eksempler på machinima.

Fan machinima.
Art machinima.
  • Fra Soulcalibur: musikkvideo av Chris Brandt: Dance, Voldo, Dance.
  • Fra  Second Life :
    AOM – Avatar Orchestra Metavers, avatarperformancegruppe, eksperimentell musikk på egenbygde inworld-instrumenter.  HER.
    – Avatarkunstneren Gazira Babelis  Gaz of the Desert, 23 min. film, løst basert på Luis Buñuel’s Simon of the Desert (1965).

Kort og veldig kvikk guide til programvarer for å starte å lage machinima.

  • For å ta opp video fra skjerm:
    Fraps regnes som det beste alternativet for screen capturing. Andre: HyperCamVirtualDub.
  • Redigering:
    Windows Moviemaker som følger med Windows.
    iMovie for Mac.
  • Lydopptak og redigering:
     Audacity

[NSV]

Advertisements