En påskeferie  i  Egypt etter revolusjonen etterlot seg sterke inntrykk! Alle de menneskene vi møtte var glade og optimistiske med  håp om en bedre fremtid. 

Jeg ble kjent med 23 år gamle «Mina». Hun er lærer i kunst og håndverk på en offentlig grunnskole som ligger i utkanten av Kairo nær ørkenen.

Hun var naturligvis også veldig engasjert i revolusjonen og hadde besøkt Tahrir-plassen flere ganger sammen med sin familie. Blant de 800 ofrene som ble drept av regimets snikskyttere var hennes egen kunstlærer, en tobarnsfar i 30-årene.

Jeg syntes det var interessant å få høre om hennes skolehverdag og hun fortalte:

“Det er en liten, offentlig skole med 12 klasser og ca. 70 elever, jenter og gutter sammen,  i hver klasse.  Jeg har èn time (60 min.) i uken. Det er mye bråk i klassen så det er vanskelig å få ro rundt arbeidet.  Det er også vanskelig å gjennomføre mer kompliserte oppgaver med så knapp tid.  Det er mest jentene som er ivrige og gjerne vil lære. Vi har ikke noe spesialverksted, men bruker det vanlige klasserommet. Det er lite penger til å kjøpe inn materialer så vi må bruke det vi har av enkle midler. Elevene gjør sjelden ferdig arbeider hjemme fordi mange av foreldrene synes  det er  bortkastet  å bruke tiden på “kunstaktiviteter”. Det er mer nyttig at barna deltar i arbeidet med kameler og hester.  Det er ikke  tid til å undervise i kunsthistorie.

Kunst i skolen har heller ikke vært prioritert fra myndighetenes side, i hvert fall ikke hittil.

Jeg har 5 års utdannelse fra  Cairo universitet med 4. mnd. praksis i løpet av studiet. Fagene var tekstil, maleri, skulptur, keramikk, batikk og IKT. Vi hadde også  undervisning i vestlig kunsthistorie, men det ble ikke lagt stor vekt på  ikonografi og ikonologi noe jeg sterkt savnet.  Det er så viktig å forstå innholdet i kunsten. Min yndlingsbok er “Ovids Metamorfoser” som viser eksempler på kunstverk med mytologiske motiv.  Jeg er veldig glad i å lese og er sikkert inspirert av min mor som er bibliotekar og min far som er arkeolog. Egyptere generelt leser ikke så mye, stort sett bare det de må i forbindelse med studiet.

Min månedslønn som lærer i offentlig skole er  E£ 361 (ca. 360 n. kroner). Det kan jeg jo ikke leve av så jeg er helt avhengig av mine foreldre.

Jeg liker veldig godt å være lærer, men jeg håper at Det nye Egypt vil føre til en bedre skole!”

 TV

 
